lördag 8 april 2017

Cthulhu vaknar

Nu är det dags för den stora finalen i mitt läsprojekt Lördagar med Lovecraft. Jag har medvetet valt att genom detta inlägg "sluta cirkeln". Jag är med andra ord tillbaka där allting började. Novellen Mannerskiölds herrgård, skriven av Oskar Källner, ledde till att jag fick upp ögonen för författaren H P Lovecraft. (Läs mer om det genom denna länk.) Jag fick genom herr Bokskorpion klart för mig att denne Lovecraft skapat ett riktigt kultmonster, nämligen den fruktansvärde Cthulhu. Nyfikenheten på Cthulhu gjorde att jag givetvis ville läsa novellen. Jag fann också andra Cthulhu-relaterade saker på internet, till exempel en rolig "spin-off"-novell, skriven av Neil Gaiman. Nu har turen kommit till den nyöversatta novellen Cthulhu vaknar. Den är översatt till svenska av Oskar Källner.


Dramatisk och välgjord illustration, gjord av Andreas Raninger.

Cthulhu är ett fruktansvärt monster som bara bidar sin tid för att, när stjärnorna står rätt, dyka upp på jordens yta och förgöra mänskligheten. Han har ett huvud som en bläckfisk, en kropp täckt av fjäll, två vingar på ryggen och kloförsedda händer och fötter. I Cthulhu vaknar får vi följa berättarjaget då han i sin avlidne gammelmorbrors kvarlåtenskap finner mystiska anteckningar. Dessa lockar berättaren att göra sina egna efterforskningar, och det han kommer på spåren är en hemlighet så fruktansvärd att den gjort somliga människor galna av skräck och fasa. De som fördjupat sig i hemligheterna eller på annat sätt fått veta för mycket, kan vara säkra på att deras sista stund på jorden är kommen inom kort. Cthulhu inväntar sin tid, försänkt i dvala på havets botten. Han är just nu inspärrad i den sjunkna staden R'lyeh långt, långt ner på Stilla Havets avgrundsdjupa botten, men som sagt ... när stjärnorna står rätt ... !

Jag kan varmt rekommendera läsningen av Oskar Källners översättning. Precis som flera andra av Lovecrafts noveller, får även denna en riktig ansiktslyftning i Oskars regi. Jag tycker själv spontant att vill man bekanta sig med Lovecraft och hans författarskap, så är Cthulhu ett av de monster man bör lära känna. Runt denna varelse är en hel kult uppbyggd – inte bara av Lovecraft utan också av hans många fans.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...